توانایی و اداره کلاس
نوشته شده توسط : علی علوی

 

توانایی و اداره کلاس

این دو مهارت باعث تسهیل امر آموزش و کاهش رفتارهای نا مطلوب دانش‎آموزان می‎شود. جو کلاس در هر شرایط بر نگرش دانش‎آموزان نسبت به مدرسه، مطالعه، تحصیل و حتی خودپنداری آن تأثیر می‎گذارد.

جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در بخش تماس با ما، تماس حاصل نمایید.

ارتباط مناسب میان معلم و دانش‎آموز، اغلب محور اثر بخشی معلم است. ارتباط مفید مستلزم آن است که معلمان از شناخت لازم و جامع هم نسبت به موضوع درسی و هم نسبت به دانش‎آموزان خویش برخوردار باشند.

چنین امری بر ایجاد یک پل ارتباطی بین دانش‎آموزان و موضوع درسی کمک می‏کند. معلمان را نیز قادر می‎سازد که موضوع درسی رابه شاگردان خویش تفهیم کنند. برعکس ارتباط سطحی و ضعیف میان معلم و دانش‎آموز موجب می‎شود که حتی یادگیری مطالب ساده نیز میسر نباشد. بنابراین روابط مبتنی بر محبت، احترام و باور متقابل میان معلم و دانش‎آموز می‎تواند بر گرایش انگیزشی دانش‎آموز تأثیر گذارد.

مدیریت کلاس

مدیریت کلاس درس به مفهوم ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است و بر این اساس می‎توان گفت که مهارت‎های مدیریت کلاس درس زیربنای کل موفقیت در تدریس است. این امر در کلاس‎های درس مدارس ایران که مملو از دانش‎آموزان است، از اهمیت خاص برخوردار است. برای اعمال مدیریت بر کلاس درس و ایجاد شرایط بهینه برای یادگیری، خود معلم باید فردی کارا باشد تا از مهارت‎های مدیریت کلاس درس بهره بگیرد. ولازم است که معلمان با شیوه‎های مدیریت کلاس و مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز آشنا بوده، بر حسب موقعیت وفضای کلاس آن را به نحو مطلوب به کار ببندد.

تعاریف مدیریت

ـ مدیریت کلاس با روش‎هایی مربوط است که معلمان به مدد آنها رفتار اجتماعی مثبت و مناسب دانش‎آموزان را بهبود می‎بخشند و رفتارهای مخرب آنها را مورد بررسی قرار می‎دهند.

ـ مدیریت کلاس درس، طیف وسیعی از تکنیک‎ها و روش‎هایی است که برای تسهیل در آموزش، بالابردن مدت زمان یادگیری، ایجاد و تداوم فضایی دلپذیر و خوشایند در کلاس، ممانعت از رفتارهای نابسامان و خلل آفرین و حاکمیت نظم و انضباط در کلاس، به کار برده می‎شود. (ردستین، سایت حوزه).

سازماندهی و مدیریت کلاس درس

سازماندهی کلاس به نظم وترتیب درسی و اجتماعی دانش‎آموزان در کلاس درس اشاره می‏کند. معلمان در کلاس‎ها با دانش‎آموزانی مواجهند که از لحاظ توانایی‎ها و میزان پیشرفت با یکدیگر مشابه یا کاملاً  متفاوت‎اند.

اهمیت و تاثیر مدیریت کلاس درس بر کارایی معلم تأثیر مستقیمی دارد، تا آنجا که برای معلمان مبتدی و تازه کار زمان زیادی به این امر اختصاص می‎یابد. صرف چنین زمانی برای مدیریت و سازماندهی کلاس موجب کاهش زمان فعال برای یادگیری دانش‎آموزان می‎شود.

معلمان به منظور آنکه زمان غیر آموزشی در کلاس درس را به کمترین مقدار برسانند، باید درس را در وقت مقرر شروع و تمام کنند. وقفه‎های بین فعالیت‎های کلاس را به کمترین حد برسانند، قواعد و قوانین معنا دار و کار آمدی را تدوین و اجرا کنند و کلاس را چنان نظم بخشند که رفتار‎های مخرب شاگردان را هر چه بیشتر کاهش دهند. یک معلم زمانی در مدیریت کلاس موفق می‎شود که نه تنها به گونه‎ای موفقیت آمیز در مقابل مشکلات رفتاری دانش‎آموزان واکنش نشان دهد، بلکه در پیشگیری از بروز مشکلات توانا باشد.
منبع: rentcheap




:: موضوعات مرتبط: کلاس , ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: